Onze impact in kaart
Op donderdag 10 oktober was het de Dag van de Duurzaamheid. Daarom starten wij een reeks waarin we jullie graag meenemen in onze eigen #RouteNaarCirculair.
Practice what you preach
Want waar veel organisaties spreken over de noodzaak van een transitie naar een circulaire economie, zetten helaas velen nog niet de essentiële stappen om daadwerkelijk in actie te komen. Dit terwijl de urgentie groter is dan ooit. Gelukkig biedt de circulaire economie een krachtige oplossing om deze uitdagingen het hoofd te bieden.
Bij Route Circulair hebben we een heldere missie: Wij helpen 10.000 organisaties vóór 2030 aan de slag te gaan met de circulaire economie. We ondersteunen organisaties in elke fase van dit proces met de juiste handvatten, zodat ze effectief en doelgericht de omslag kunnen maken.
We vinden het belangrijk om deze veranderingen ook in onze eigen bedrijfsvoering door te voeren. We doen dit op transparante wijze, en hopen anderen hiermee te inspireren hetzelfde te doen. Hiervoor hebben we onze eigen routekaart ontwikkeld: Route naar Circulair. Maar waar staan we nu op dit pad? En wat is de daadwerkelijke impact van Route Circulair op deze transitie?
Onze belangrijkste resultaten en inzichten delen we jaarlijks in een impactrapport. Met deze blogreeks #RouteNaarCirculair gaan we de verdieping in. Te beginnen met meer uitleg over onze drie impact pijlers.
De impact die wij maken is verdeeld over onze drie impact pijlers
- Wanneer onze klanten meer circulair worden, gebruiken ze onder andere minder materialen
- Door onze eigen ervaringen en klantprojecten te delen, inspireren en motiveren we anderen om zelf met de circulaire economie aan de slag te gaan.
- Door zelf een circulair bedrijf te zijn met gezonde financiële bedrijfsvoering, laten we zien dat dit haalbaar is. Wij meten jaarlijks onze eigen circulaire volwassenheid met de Circulaire Volwassenheidsmeting.
Hoe we onze impact monitoren
Wij monitoren onze impact door op elk van deze pijlers een aantal doelen te formuleren met bijbehorende KPIs. Vanaf 2024 houden we deze bij, zodat we jaarlijks kunnen rapporteren over onze vooruitgang. Ook delen we tips en verbeterpunten, zodat wij en anderen dit proces kunnen verbeteren.
Hoe we sturen op meer impact
Onze impact officers houden bij welke impact we maken en hoe dit beter kan. Elk kwartaal agenderen ze de impactcijfers en bespreken ze de voortgang met het team. Zo staat het onderwerp altijd hoog op de agenda en werken we continu aan het vergroten van onze impact.