Onze methodes
Hoe bepaal jij de circulaire toekomst?
Als we deze vraag stellen aan 100 personen, krijgen we waarschijnlijk 100 verschillende antwoorden. De één denkt vanuit kansen en heeft een idealistische blik, terwijl de ander vooral beren op de weg ziet en voornamelijk de uitdagingen. Een circulaire toekomst vereist een duidelijke blik en een duidelijke ambitie. Het liefst een waar de gehele organisatie achter staat en zich voor wil inzetten. Hoe bepaal je een circulaire toekomst? Hoe zet je een stip op de horizon voor jouw team of organisatie?
Forecasting vs. backcasting
Bij het bepalen van een toekomstbeeld, of scenario, voor een organisatie is het makkelijk om te beginnen bij waar de organisatie nu staat. Dit voorspellen van de toekomst, het ‘forecasten’, wordt gedaan op basis van de huidige trends en status terwijl ‘backcasting’ het precies andersom aanpakt. Backcasting is een methode waarbij het toekomstige scenario wordt geschetst en daarna de stappen worden gedefinieerd die nodig zijn om daar te komen.
Wat zijn de voordelen van backcasting?
Backcasting kan als methode eenvoudig ingezet worden in verschillende settings: Als onderdeel van een brainstorm, als een aanpak voor het opstellen van een ambitie etc. Een toekomstbeeld schetsen door middel van backcasting helpt met het volgende:
Het creëren van een duidelijke visie
Door te bedenken waar een organisatie over een paar jaar moet staan en hoe deze toekomst er uitziet, is het makkelijker om keuzes te maken in een organisatie. Er is een duidelijk toekomstbeeld waar iedereen aan meewerkt: Alle activiteiten en keuzes worden gemaakt met dit doel in gedachten.
Creatief en innovatief denken
Door met het einde in gedachten te starten, stimuleert backcasting innovatief denken en creatief probleem oplossen. Het zorgt ervoor dat er onconventionele ideeën naar boven komen die anders niet besproken zouden worden.
Een gefocuste aanpak
Nadat het einddoel bepaald is, worden kritieke acties en milestones bepaald die nodig zijn om het doel te halen. Dit zorgt voor een gefocuste strategische aanpak door op heldere wijze een plan uit te denken om van de huidige staat naar de toekomstige staat te gaan.
Lange termijn perspectief
Soms is het lastig om een paar jaar verder te denken. We zijn nu immers druk en er moet veel gedaan worden. Door backcasting toe te passen, wordt lange-termijn denken juist benadrukt, wat belangrijk is voor het succes van een organisatie.
Stappenplan om backcasting te gebruiken in jouw circulaire aanpak
Backcasting is dus een methode om een circulaire strategie uit te werken, of een toekomstbeeld te schetsen. Dit kan gedaan worden voor een gehele organisatie, maar ook voor losse teams of afdelingen. Bij dit laatste is het wel belangrijk dat het toekomstbeeld past in het grotere plaatje van de organisatie.
Onderstaand model laat zien welke stappen nodig zijn om een strategische routekaart te ontwikkelen.
Van strategie-trajecten tot workshops
Deze theorie komt bij ons vaak terug in onze strategische aanpak. Van strategie-trajecten tot workshops waarbij we regelmatig vragen: Waar willen jullie over vijf jaar staan? Zo stellen we deze vraag centraal tijdens onze workshops om al in één middag tot een ambitie en bijbehorende doelen te komen, maar is dit ook de leidraad wanneer we starten met langere strategie-trajecten om vervolgens acties te identificeren die bijdragen aan het behalen van het doel.
Pas als de richting duidelijk is, kunnen er duidelijke keuzes gemaakt worden over het realiseren van circulaire impact. Wil jij weten hoe we dit in de praktijk toepassen? Je leest er hier meer over.