Sector deep-dive: Het versnellen van circulariteit in de mobiliteitssector


Ontwerp- en materiaalkeuzes

Diverse merken zijn al op weg naar een circulaire economie door andere ontwerp- en materiaalkeuzes te maken. Zo ontwerpt en ontwikkelt Polestar bijvoorbeeld auto’s die minder afhankelijk zijn van virgin materialen en langer meegaan. Daarnaast zetten ze in op het makkelijk toegankelijk maken van onderdelen om reparatie te bevorderen, checken ze, op basis van kwaliteitschecks, welke onderdelen nog geschikt zijn voor tweedehands verkoop en onderzoeken ze samen met Volvo hoe EV batterijen opnieuw ingezet kunnen worden na levensduur als energieopslag. BMW lanceerde vorig jaar hun ‘Secondary First’ strategie, waarin wordt gestreefd naar 50% secundaire materialen in de voertuigen. Ontwerpen voor circulariteit betreft bij BMW het kiezen voor secundaire materialen, standaardiseren van materialen die geschikt zijn voor recycling en het optimaliseren van het ontmantelen van het voertuig. 

Er zijn verschillende manieren waarop de sector bijdraagt aan het optimaal gebruikmaken van materialen. Het onderhouden en repareren van voertuigen, draagt al bij aan circulariteit doordat voertuigen hierdoor langer meegaan. Echter is er nog veel te winnen door bijvoorbeeld over te stappen op tweedehands of gereviseerde onderdelen. Deelplatformen zoals MyWheels stimuleren consumenten om een deelauto te gebruiken in plaats van zelf een (extra) auto aan te schaffen, waardoor voertuigen intensiever en efficiënter benut worden. Een ander voorbeeld is Michelin REGROOVED waarbij banden opnieuw geprofileerd worden en zo langer mee kunnen. Het herprofileren van banden draagt niet alleen bij aan het verlengen van de levensduur, maar bespaart ook brandstof omdat de rolweerstand van de banden lager wordt. 

Naast optimaal gebruik  zijn er activiteiten die zich richten op het behouden of herstellen van waarde na de gebruiksfase. Denk hierbij aan  tweedehands verkoop, refurbishment en recycling. Een voorbeeld hiervan is Granuband, dat oude autobanden inzamelt en verwerkt tot rubberproducten zoals dak- en tuintegels. Een ander voorbeeld is  onderdelenlijn.nl ,een platform waar meerdere demontage- en sloopbedrijven bij aangesloten zijn zodat garages en consumenten eenvoudig zelf tweedehands onderdelen kunnen vinden en aanschaffen. Er wordt ook veel ingezet op EV-batterij recycling. Zo opende Mercedes recent de eerste EV-recycling fabriek in Europa. 

Hoewel er op diverse delen van de markt stappen worden gezet richting een circulaire economie, worden de circulaire activiteiten nog niet grootschalig opgepakt. Het blijft bij een enkele stap die wordt gezet en de keten lijkt nog niet als geheel in beweging te komen. Om de transitie binnen de mobiliteitssector te versnellen, is het noodzakelijk om te evalueren welke stakeholder welke stappen kan zetten. Wat kunnen stakeholders zelf en waar hebben zij andere ketenpartijen voor nodig? De daadwerkelijke versnelling komt pas als de keten gezamenlijk aan de slag gaat om dit mogelijk te maken en als de adoptie van circulariteit verhoogd wordt in de gehele keten. 

Meer weten over deze sector of zelf een circulaire vraag? Neem contact op met een van onze consultants.

Referenties:

  1. Circle Economy(2022). Beyond recycling: the circular opportunity for passenger cars in Europe
  2. BOVAG (2025). BOVAG EV Marktmonitor: meer elektrische auto’s op de weg, maar particulier haakt af door toenemende onzekerheid
  • |

    Interview met Catharina Driesse

    In de spotlight: Een interview met Catharina Driesse We gingen in gesprek met Catharina Driesse, Manager van Alliander Circulair. Ze kreeg de opdracht structuur aan te brengen en de organisatie te professionaliseren. Ze vertelt over haar visie om er echt…

    Lees verder

  • |

    Hoe private equity de circulaire textiel economie kan versnellen

    Publicatie rapport – ‘Closing Loops, Opening Opportunities 2025’ De Nederlandse circulaire textielsector kent veel innovatie, maar tegelijkertijd ervaren veel initiatieven belemmeringen rondom financiering en opschaling. In samenwerking met Invest-NL, deed Route Circulair onderzoek hoe private equity deze sector kan versnellen.…

    Lees verder

  • |

    Circulair op Maat Greenport Boskoop

    Circulariteit bij kwekers in Greenport Boskoop Het ondersteunen van 7 boom- en plantkwekers in de transitie naar een circulaire bedrijfsvoering in een versnellingstraject van 3 maanden. De context Gemeente Alphen a/d Rijn wil haar ondernemers ondersteunen om verantwoord om te…

    Lees verder

Nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan