In de spotlight:
Een interview met Catharina Driesse
We gingen in gesprek met Catharina Driesse, Manager van Alliander Circulair. Ze kreeg de opdracht structuur aan te brengen en de organisatie te professionaliseren. Ze vertelt over haar visie om er echt een circulair bedrijf van te maken, hoe de samenwerking met Route Circulair verliep en watvoor vooruitgang we hebben gemaakt.

Catharina is sinds 2018 werkzaam bij Alliander en vertelt: “Mijn team, Alliander Circulair houdt zich bezig met het vinden van een herbestemming van materialen die gebruikt worden in de operatie van netbeheerder Liander. Herbestemming is in dit geval binnen ons eigen bedrijf of daarbuiten. We proberen die een nieuw leven te geven. Dan gaat het om onze assets, oftewel componenten voor energie-infrastructuur zoals transformatoren, schakelinstallaties, gasregelsets, maar ook gereedschap en toebehoren. Daarnaast zie ik mijn rol vooral ook als aanjager in het bedrijf om circulariteit een plek te geven in onze bedrijfsvoering.”
Wat is jouw persoonlijke drijfveer om met de circulaire economie aan de slag te gaan?
Ik zie de gevolgen van klimaatverandering. Als moeder van twee dochters wil ik een antwoord kunnen geven op de vraag wat ik heb gedaan. Ik wil bijdragen aan oplossingen. Het begon met het maken van duurzame keuzes thuis. Mijn dochters worden gek van mij als ik overal alle stekkers uit trek. Daarnaast ben ik actief geweest met buurtinitiatieven voor sedumdaken en zonnepanelen. Toen dacht ik, hoe mooi als ik dit ook in mijn werk kan doen? En dat doe ik samen met mijn team nu al een aantal jaar.
Op welke manier was Alliander al bezig met circulariteit?
We gebruikten de term niet direct, maar er is al jarenlang een MVO-beleid. Het meest zichtbaar was het project herinzet van netcomponenten en een KPI voor circulair inkopen.
Hoe kwamen jullie met Route Circulair in aanraking?
Ik had een hulpvraag, namelijk: kijk mee of ik de juiste dingen doe met mijn team. Ik wilde ook leren van ervaringen bij andere bedrijven op gebied van circulariteit. Samen met onze directeur Inkoop besloten we dat het niet alleen om team Alliander Circulair ging, maar om het hele bedrijf. Want circulariteit raakt bijna alle afdelingen. Zo ontstond de opdracht.
Circulariteit raakt namelijk de hele bedrijfsvoering, niet alleen mijn team. Daarom wilden we een strategie en roadmap die ons helpt om de ambitie van 50% circulair in 2030 te halen.
Wat is je opgevallen in het proces dat we toen samen doorlopen hebben?
Jullie deden veel interviews, brachten relevante wetgeving in beeld en externe voorbeelden mee. In korte tijd werkten jullie daarna een strategie uit, met een dashboard en KPI’s. Ook hebben we een implementatieplan op grote lijnen voor de komende jaren. Het was daarnaast best wel een snelkookpan. Er moest in korte tijd opgeleverd worden. De samenwerking voelde echt als co-creatie en gaf mij veel inzichten. Daardoor ben ik zelf ook gegroeid in kennis op circulariteit.
Wat bleek de grootste uitdaging te zijn en wat heeft verrast?
De grootste uitdaging was om mensen en tijd vrijmaken voor workshops. Door volle agenda’s moesten we soms andere manieren vinden om informatie te verzamelen. Tegelijkertijd merkten we dat iedereen die tijd maakt echt graag meedacht.
“Wat mij verraste was de samenwerking. Het voelde laagdrempelig en gelijkwaardig. Niet een consultancy die komt vertellen wat wij moeten doen, maar echt samen optrekken. De samenwerking was echt een onverwacht cadeautje. “
Hoe kijken jullie naar het resultaat dat is opgeleverd?
Ik ben heel blij met het resultaat: de circulaire strategie en het besturingskader met 7 KPI’s. Het geeft een stevige basis om de doelstellingen te halen. Als er onbeperkt budget en tijd was, had het implementatieplan nog gedetailleerder gekund. Maar dit is voor ons de blauwdruk voor volgende stappen. We verwijzen in gesprekken nu ook naar de circulariteitstrategie. Verder ben ik bezig met het vormen van een Multi Disciplinair Team dat met mij de strategie gaat uitvoeren.
Welke impact heeft het gemaakt?
Het onderwerp werd groter dan team Circulair: het werd een verantwoordelijkheid voor heel Alliander. Ik kreeg na opleveren, op basis van de strategie, de opdracht om de strategie te operationaliseren en het multidisciplinair team samen te stellen. Dat geeft een boost en er is nu echt eigenaarschap op het onderwerp. Tenslotte hebben we een route die we met de organisatie kunnen bewandelen.
Hoe gaat het nu met circulariteit binnen Alliander?
We hebben een stuurgroep en werken aan een masterplan waarin circulariteit, CO₂-uitstoot en mensenrechten samenkomen. We zorgen dat jaarplannen zijn afgestemd en verantwoordelijkheden duidelijk zijn. Daarnaast hebben we inzichtelijk wanneer welke aanbestedingen zijn voor onze kernassets. Daar gaan we dan circulariteitseisen in opnemen. Ook heb ik mijn team, Alliander Circulair, nu zo georganiseerd dat de dagelijkse leiding minder bij mij ligt. Zo kan ik meer focussen op circulariteit voor het hele bedrijf. Het kost tijd, maar het gaat rollen.
Welke stappen gaan jullie komende tijd zetten?
In september werken we vooral aan governance en een masterkalender. Vanaf Q4 willen we concreet starten met het uitvoeren van acties, zoals een levensanalyse op kernassets. Dat houdt in dat we in kaart gaan brengen wat voor ‘reis’ een kernasset doormaakt binnen Alliander gedurende de levensduur. Met dat inzicht kunnen we dan circulaire interventies gaan bedenken en inzetten. Ook kijken we, wie we moeten betrekken rondom het multidisciplinair team. Het is even vertragen om straks te versnellen.
En dan nog de laatste vraag. Wij werken natuurlijk als Route Circulair toe naar onze missie in 2030. Waar staat Alliander in 2030, op gebied van circulariteit?
Ik hoop dat 50% van de inkopen uit gerecycled materiaal bestaat, dat ieder bedrijfsonderdeel weet wat het moet doen en dat de 7 KPI’s goed werken.