Dutch Bakery Group gaat integraal aan de slag met duurzaamheid
Door de hulp van Route Circulair bij het ontwikkelen van een duurzaamheidsstrategie heeft Dutch Bakery Group vier duurzaamheidsthema’s geïdentificeerd waar zij zich de komende tijd op richten. Route Circulair blijft betrokken bij de implementatie van de strategie.
De context
Dutch Bakery Group, producent van afbakproducten, ziet dat het essentieel is om stappen te zetten op verduurzaming om een toekomstbestendige organisatie te blijven. Verduurzaming wordt steeds belangrijker op Europees niveau door nieuwe wet- en regelgeving zoals de Corporate Sustainability Reporting Directive, er is een toename van de prijsdruk en de beschikbaarheid van grondstoffen is niet meer altijd verzekerd. Hierdoor worden de toepassing van bijvoorbeeld regeneratieve principes bij de graanteelt, circulaire principes bij het managen van waardestromen en energiebesparingsmaatregelen in productie en logistiek van belang voor een toekomstbestendige bakker en bakkersketen.
De vraag
Dutch Bakery Group heeft de behoefte geuit om op een integrale manier aan de slag te gaan met de verduurzaming van de organisatie en haar producten. De vraag vanuit Dutch Bakery Group aan Route Circulair was daarom om te analyseren wat de mogelijkheden hiervoor zijn, een duurzame ambitie te formuleren en deze te verankeren in een strategie voor de organisatie en richting haar partners. Aanvullend is de behoefte ontstaan aan ondersteuning bij de implementatie van deze strategie.
De organisatie positioneert zich hiermee als een van de leidende partijen op het gebied van duurzaamheid en circulariteit in de bakkerijsector.
De aanpak
Voor het ontwerp van een duurzaamheidsstrategie heeft Route Circulair eerst geholpen met het in kaart brengen van thema’s waar veel potentie ligt voor duurzame impact. Per thema zijn doelstellingen en kpi’s geformuleerd en samen met de operatie zijn bijbehorende activiteiten opgesteld, waarbij een duidelijke verdeling is gemaakt van rollen, taken en verantwoordelijkheden. Inmiddels begeleidt Route Circulair het duurzaamheidsteam van Dutch Bakery Group bij de uitvoering van duurzame initiatieven en interventies. We benaderen actief het externe stakeholderveld om samenwerkingskansen te definiëren en initiëren ten behoeve van de opgestelde doelen.
Het resultaat
Dutch Bakery Group heeft een duurzaamheidsstrategie die gedragen wordt door de organisatie en gedeeld wordt met externe stakeholders. Er zijn initiatieven en processen ontplooid die invulling geven aan deze strategie. De organisatie positioneert zich hiermee als een van de leidende partijen op het gebied van duurzaamheid en circulariteit in de bakkerijsector.
“Route Circulair is een partij die veel energie, pragmatisme en een can-do mentaliteit meebrengt. Ze hebben ons geholpen om duurzaamheid en circulariteit een plek te geven in de organisatie en om onszelf in de keten en omliggende markt te positioneren als een van de leidende partijen op deze thema’s.”
Chief Operational Officer
Rob Verhoef