In de spotlight:
Een interview met Frank Beelen
We gingen in gesprek met Frank Beelen, algemeen directeur van De Beelen Groep. De Beelen Groep is actief in de mobiliteitsbranche waar zij als dienstverlener al meer dan 30 jaar zorgeloze mobiliteit aanbieden. En dat het liefst met een circulair tintje.
We spraken over Franks persoonlijke circulaire droom, de ontwikkelingen in de mobiliteitssector en de rol die circulariteit speelt bij De Beelen Groep.
Frank Beelen is algemeen directeur van De Beelen Groep. De Beelen Groep is actief in de mobiliteitsbranche waar zij als dienstverlener al meer dan 30 jaar zorgeloze mobiliteit aanbieden. Ze verkopen auto’s, sluiten leasecontracten af, voorzien in wagenparkbeheer, verhuren auto’s, voorzien in vervangend vervoer, plaatsen bedrijfswageninrichting, passen auto’s aan en plegen onderhoud aan voertuigen.
Wat betekent circulariteit voor jou?
Circulariteit betekent voor mij dat we op een goede manier kijken naar hoe we omgaan met producten maar ook onze werkwijzen verbeteren. Ik ben bezig met afval scheiden, thuis en op de zaak. Er zijn zoveel producten waar we naderhand nog wat mee kunnen en dat is ook wat we moeten doen. Hier zijn innovaties voor nodig. Het verwerken van autobanden voor tegels in speeltuinen is bijvoorbeeld iets heel moois wat we niet moeten vergeten. Circulariteit biedt rust en structuur voor de wereld en voor mensen. Het brengt overzicht in producten die nu (nog) weggegooid worden en waar we een oplossing voor moeten verzinnen. Circulariteit hoort echt bij ondernemers thuis en daarvoor is een andere denkwijze nodig.
“Mijn circulaire droom ben ik een jaar of twee geleden gestart, hoewel ik toen nog een beetje belachelijk werd gemaakt. Mijn ultieme droom is namelijk dat we geen afval meer hebben.”
Wat is jouw circulaire droom?
Mijn circulaire droom ben ik een jaar of twee geleden gestart, hoewel ik toen toch nog een beetje belachelijk werd gemaakt. Mijn ultieme droom is namelijk dat we geen afval meer hebben. Dat zou ook mijn droom zijn voor De Beelen Groep. We hebben destijds aan Meerlanden (die ons afval ophaalt) gevraagd wat er in onze containers zat en welk afval eigenlijk overbodig was. Door dit te doen, hebben we al aardig wat afval kunnen reduceren. Zo werken we nu met hervulbare vaten, wasbare poetsdoeken en nemen leveranciers karton mee terug.
Hoe kijk je naar de ontwikkelingen in de mobiliteitssector?
Onze sector is erg conservatief. Autodealers spreken vooral over verkoopaantallen, en duurzaamheid wordt toch als negatief of onnodig gezien. Ook ik merk dat anderen om mij heen denken dat er wel iets commercieels achter zit, als ik me uitspreek over duurzaamheid en circulariteit. De mentaliteit is nog steeds dat er zo veel mogelijk verkocht moet worden. Ik geloof dat het omslagpunt pas gaat komen als grote organisaties van autodealers eisen dat duurzaam denken en doen centraal staat. Pas als de vraag naar auto’s dit duurzaam denken vereist, zal verandering plaatsvinden. De vraag moet ontstaan om bedrijven te laten bewegen.
Welke rol speelt circulariteit bij De Beelen Groep?
Circulariteit speelt voor ons een enorme rol en we merken ook dat dit ons nieuwe contacten heeft opgeleverd. Zo hebben we Circulair West opgericht en ben ik buddy van een aantal bedrijven om hen te adviseren over circulariteit. Op deze manier heeft De Beelen Groep ook een voorbeeldfunctie in de regio. Omdat we ons uitspreken over circulariteit, weten steeds meer mensen ons te vinden. Ook onze nieuwe werknemers hebben voor ons gekozen, omdat we ons inzetten voor duurzaamheid en steeds meer klanten vinden het belangrijk dat we hier mee bezig zijn. Maar ook al wordt het steeds belangrijker, keuzes worden nog steeds gemaakt op basis van prijs.
Wat is de ambitie van De Beelen Groep op circulariteit?
Onze ambitie is om de duurzaamste te worden in mobiliteitsoplossingen en daarin door te gaan met het laten groeien van circulariteit binnen de organisatie. Hiervoor hebben we nu diverse projecten lopen. Zo zijn we gecommitteerd aan de SDGs van de Verenigde Naties, werken we samen met MyWheels en hebben we diverse oplossingen geïmplementeerd in de garages. We werken nu met navulbare bulkverpakking voor onze ruitenwisservloeistof, zijn geswitcht van olie absorptiekorrels naar wasbare absorptiematten en van onze autobanden worden nieuwe producten gemaakt. De komende tijd zullen we nog meer initiatieven oppakken en bouwen we verder aan onze circulaire strategie.
Hoe voegt Route Circulair waarde toe aan jullie circulaire ambitie?
Route Circulair geeft een ‘boost’ aan onze circulaire reis. Na het vertrek van onze vorige duurzaamheidsmanager, kenden we een lastige periode. Samen met Route Circulair zijn we nu weer mooie stappen voorwaarts aan het zetten en willen we dit momentum vasthouden.